دامنه چیست؟ رشته ای از متن است که به یک آدرس IP حروف عددی نگاشت می شود و برای دسترسی به وب سایت از نرم افزار مشتری استفاده می شود.
در زبان انگلیسی ساده، نام دامنه متنی است که کاربر در پنجره مرورگر تایپ می کند تا به یک وب سایت خاص برسد. به عنوان مثال، نام دامنه Google “google.com” است.
آدرس واقعی یک وب سایت یک آدرس IP عددی پیچیده است (به عنوان مثال 192.0.2.2)، اما به لطف DNS، کاربران می توانند نام های دامنه انسان پسند را وارد کرده و به وب سایت هایی که به دنبال آن هستند هدایت شوند.
این فرآیند به عنوان جستجوی DNS شناخته می شود.
چه کسی نام دامنه را مدیریت می کند؟
نامهای دامنه همگی توسط ثبتهای دامنه مدیریت میشوند که رزرو نام دامنه را به ثبتکنندگان واگذار میکنند.
هر کسی که بخواهد یک وب سایت ایجاد کند می تواند یک نام دامنه را با یک ثبت کننده ثبت کند و در حال حاضر بیش از 300 میلیون نام دامنه ثبت شده وجود دارد.
تفاوت بین نام دامنه و URL چیست؟
یک منبع یاب یکنواخت (URL)، که گاهی اوقات آدرس وب نامیده می شود، حاوی نام دامنه یک سایت و همچنین اطلاعات دیگری از جمله پروتکل و مسیر است.
به عنوان مثال، در URL ‘https://cloudflare.com/learning/’، ‘cloudflare.com’ نام دامنه است، در حالی که ‘https’ پروتکل و ‘/learning/’ مسیر یک صفحه خاص در تارنما.
دامنه شامل چه قسمت هایی است؟
دامنه معمولاً به دو یا سه قسمت تقسیم می شوند که هر کدام با یک نقطه از هم جدا می شوند.
وقتی از راست به چپ خوانده میشود، شناسهها در نامهای دامنه از عمومیترین به خاصترین تغییر میکنند.
بخش سمت راست آخرین نقطه در نام دامنه، دامنه سطح بالا (TLD) است.
اینها عبارتند از TLDهای “عمومی” مانند “.com”، “.net” و “.org” و همچنین TLDهای خاص کشور مانند “.uk” و “.jp”.
در سمت چپ TLD دامنه سطح دوم (2LD) قرار دارد و اگر چیزی در سمت چپ 2LD باشد، دامنه سطح سوم (3LD) نامیده می شود. بیایید به چند مثال نگاه کنیم:
برای نام دامنه ایالات متحده Google، «google.com»:
“.com” TLD (عمومی ترین) است
‘google’ 2LD است (مشخص ترین)
اما برای نام دامنه Google UK، “google.co.uk”:
“.com” TLD (عمومی ترین) است
‘.co’* 2LD است
‘google’ 3LD است (مشخص ترین)
*در این مورد، 2LD نشان دهنده نوع سازمانی است که دامنه را ثبت کرده است (.co در انگلستان برای سایت های ثبت شده توسط شرکت ها است).
دامنهها شامل دو بخش اصلی هستند
اولین چیزی که باید بدانید این است که دامنهها شامل دو قسمت هستند:
- نام دامنه: این اسمی است که شما برای سایت خودتان انتخاب میکنید. برای انتخاب اسم، شما هیچ محدودیتی ندارید. تنها مساله این است که اسم شما باید سرهم باشد. البته شما میتوانید کلمات را با خط فاصله (–) از هم جدا کنید.
- پسوند: در اینترنت پسوندهای بسیار متنوعی برای ثبت دامنه وجود دارند. هر کدام از این پسوندها، معنایی به خصوص دارند. مثلا، پسوند ir به معنی آن است که سایت شما ایرانی است. پسوند com مخفف commerce است و به معنای سایت تجاری است. سایر پسوندها نیز هر کدام معنایی برای خود دارند.
در اینجا توصیه میکنم برای آشنایی با انواع پسوندهای دامنه به همان مقالهای که در ابتدای مطلب اشاره کردم (پسوندهای مختلف دامنه ها را بشناسید!) مراجعه کنید.
ما در بخش قبلی سایت خود را برای شما مثال زدیم.
همانطور که احتمالاً متوجه شده باشید، نام دامنۀ سایت ما portal و پسوند آن هم ir است.
هر دامنهای، منحصر به فرد و اختصاصی است
نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که دامنهها اختصاصی هستند.
برای مثال، همین آدرس portal.ir به نام ما ثبت شده است و بنابراین ما صاحب آن محسوب میشویم.
پس هیچ شخص دیگری نمیتوان این ترکیب مشخص را به نام خود ثبت کند.
با اینحال شاید یک آدرس مثل exampel.net خالی باشد و امکان ثبت آن وجود داشته باشد.
پسوندهای عمومی
پسوندهای عمومی شامل این پسوندهاست:
- دامنه .com: بهمعنی Commercials و مناسب برای فعالیت تجاری
- دامنه .net: بهمعنی Network و مناسب برای شبکه
- دامنه .org: بهمعنی Organization و مناسب برای ارگانها
نکته مهم این است که محدودیتی برای ثبت دامنههای یادشده وجود ندارد و هرکسی میتواند آنها را ثبت کند.
دامنهها به صورت سالیانه خریداری میشوند
خرید دامنه به صورت سالیانه است. این یعنی زمانی که شما یک دامنه را ثبت میکنیدو در انتهای مقاله در مورد آن ، برای مدت زمان مشخصی این کار را انجام میدهید.
یعنی مثلاً برای 1 سال یا چند سال آن را خواهید داشت و پس از گذشت این دوره، اگر دوباره ان را تمدید نکنید، دیگران میتوانند این دامنه را برای خود تصاحب کنند.
پسوندهای اختصاصی
هر دامین به یک پسوند هم نیاز دارد. این پسوندها همانطورکه از نامشان پیداست، کاملاً اختصاصی و ویژه سازمانها یا حتی افرادی با فعالیتهای مشخص در قوانین و چهارچوب مشخص هستند.
ازجمله این دامنهها میتوان به .biz اشاره کرد که بهمعنی Business و برای کسبوکارهای تجارت الکترونیک با فعالیت خاص است و نیز دامنه محبوب .pro که بهمعنی Professional و ویژه افرادی است که در زمینهای خاص بهطورحرفهای فعالیت میکنند.
گفتنی است برای ثبت دامنه .pro به دریافت مجوز نیاز دارید.
پسوندهای دامنه ملی
شاید شما هم پسوندهای دوحرفی برخی کشورها را بشناسید.
دامنههایی مانند ir. که به کشور ایران و tr. که به کشور ترکیه تعلق دارد. باوجوداین، شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که چرا برخی از دامنههای دوحرفی به کسبوکارها مربوط هستند؛ مانند tv. که مربوط به تلویزیون یا co. که مربوط به شرکتهاست!
پس تکلیف اینها چیست؟
نکته مهم این است که اشتباه فکر میکنید؛ چراکه درواقع دامنه tv. به کشور تووالو (Tuvalu) و دامنه co. به کشور کلمبیا متعلق است که شبیهبودن پسوندشان به کسبوکارها، باعث شده است که این کشورها از فرصت استفاده کنند و از این طریق دامنه ملی خود را بفروشند.
گفتنی است که این قبیل دامنهها فقط به این کشورها خلاصه نمیشود و میتوان به it ،.cc. و… نیز اشاره کرد.
ناگفته نماند برخی از کشورها مانند ایران تقسیمبندیهای مختلف و اختصاصی نیز ایجاد کردهاند؛ مانند id. یا ac. که درادامه، آنها را کاملاً توضیح میدهیم.
ir.:
همانطورکه گفتیم، این دامنه به کشور خودمان تعلق دارد؛ اما نکتهای که میخواهیم به آن اشاره کنیم، این است که مسئول ثبت دامنههایی دارای این پسوند پژوهشگاه دانشهای بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) واقع در تهران و رئیس این سازوکار علیرضا صالح است.
چگونه باید ثبت دامنه را انجام دهید؟
فرآیند ثبت دامنه، هیچ کار سختی نیست. در ادامه آموزش 2 مرحلهای این کار را به شما میدهیم.
از موجود بودن دامنۀ مورد نظر خود مطمئن شوید
ما قبلاً توضیح دادیم که هر آدرس اینترنتی یا همان دامین، متعلق به یک نفر است.
بنابراین قبل از ثبت، شما باید دامنه مد نظر خود را بررسی کنید تا از خالی بودن آن مطمئن شوید.
سایت ساز و فروشگاه ساز پرتال، صفحهای برای انجام این کار دارد.
به این ترتیب، بهسادگی آزاد بودن دامنه را به اطلاع شما میرسانیم.
دامنۀ مد نظر خود را ثبت کنید
پس از اطمینان از خالی بودن دامنه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را از طریق یکی از شرکتهای ارائهدهندۀ خدمات ثبت و تمدید دامنه خریداری کنید.
فقط توجه داشته باشید که اگر قصد ثبت دامنه ir را دارید، نیاز به ارائه مدارک شناسایی خواهید داشت.
شما برای ثبت دامنه خود میتوانید در هاستینگ ما اقدام کنید و دامنه خود را تهیه کنید.
نکات انتخاب نام دامنه
- نامی که انتخاب میکنید، نباید مشابه برندی معروف باشد؛ زیرا هنگام سئو و بهینهسازی بهمشکل برمیخورید یا ممکن است بهدلیل مسائل برندینگ، دامنه شما توقیف شود.
- نام دامنه باید بسیار کوتاه باشد؛ بنابراین، تاحدممکن آن را خلاصه کنید.
- نام دامنه انتخابی شما باید تلفظش آسان باشد و بهراحتی بتوان آن را حفظ کرد تا کاربران را بهدردسر نیندازد.
- تاحدممکن سعی کنید نام فیلد کاری خود را در دامنه مدنظرتان بگنجانید. برای مثال، اگر درزمینه فروش دوچرخه فعالیت میکنید، از Docharkhe یا Bicycle در نام دامنه استفاده کنید.
- تاحدممکن در دامنه انتخابیتان از فاصله (خط تیره یا دَش) و اعداد استفاده نکنید.
آیا میخواهید کارتان از این هم راحتتر شود؟
در نهایت، لازم است بدانید که با استفاده از سایت ساز و فروشگاهساز پرتال، کار شما واقعاً راحت تر هم میشود. چرا؟ چون در نهایت قصد شما از خرید دامنه، ایجاد یک سایت است. پس لازم است بعد از آن یک هاست هم خریداری و به علاوه، یک سایت برای خود طراحی نمایید.
اما با پرتال، همه اینها به صورت یک جا انجام میشود. یعنی با خرید یک سایت از ما، شما یک دامنه به عنوان هدیه دریافت میکنید که از طریق بخش مدیریت سایت شما قابل خریداری است. نیازی هم به خرید هاست نیست، چرا که ما یک فضای هاست با کیفیت را به صورت رایگان در اختیار شما میگذاریم. و مهم تر از هر چیز، سایت شما خیلی راحت به این دامنه متصل میشود.
با کمک پرتال، در کمتر از یک ساعت، یک سایت یا فروشگاه اینترنتی خواهید داشت. برای کار با آن نیاز به هیچ دانش کدنویسی و پیچیدهای ندارید و خیلی راحت، میتوانید ویرایشهای لازم را انجام دهید.
ممنون که تا اینجا پست همراه تیم حفظ بودید.
ممنون از توضیحات این مبحث مثل همیشه عالی و کامل و مفید.
تشکر