apple vision pro

apple vision pro


پس از سال‌ها انتظار، اپل سرانجام امشب در رویدادی تاریخی از هدست واقعیت ترکیبی خود با نام «اپل ویژن پرو» (Apple Vision Pro) رونمایی کرد. این دستگاه انقلابی می‌تواند تغییری را در بازار ایجاد کند که آیفون در دنیای فناوری ایجاد کرده بود.

رویداد WWDC 2023 بالاخره میزبان رونمایی از هدست اپل ویژن پرو شد. اپل می‌گوید کاربران می‌توانند این دستگاه را با دستان، چشم‌ها و فرمان‌های صوتی خود کنترل کنند. کوپرتینویی‌ها مدعی‌اند که هدست آن‌ها محتواهای دیجیتالی را با فضای پیرامون ما تلفیق می‌کند و از این فناوری با عنوان Spatial Computing یا «رایانش فضایی» نام می‌برند.

هدست apple vision pro

هدست اپل ویژن پرو یه هدست AR & VR که یه سری ها بهش MR یا واقعیت ترکیبی هم میگن. که شما وقتی این هدست رو میزاری رو چشمتون دنیای واقعی رو می بیند. ولی یه سری واقعیت های افزوده و مجازی هم بهش اضافه میشه و میتونید تمام کارهایی که با لپ تاپ، گوشی و تبلت انجام می دادید با زدن این عینک انجام بدید.

با دوربین هایی که داره محیط رو به شما نشون میده، صورت شما رو ترک میکنه و با سنسورهایی که داره بهتون اجازه میده که بتونید باهاش کار بکنید بدون اینکه دسته یا چیز اضافه ای بهتون وصل باشه و خیلی راحت می تونید انتخاب بکنید، اسکرول بکنید و یا توی محیط رابط کاربری که وجود داره بالا و پایین بکنید، فیلم ببینید، بازی کنید، کار کنید و یا تو میتینگ و جلسه شرکت کنید. همه این کارها رو با این عینک می تونید انجام بدید.

اپل توی مراسم رونمایی همه این موارد رو خیلی هیجان انگیز و خفن و بترکون معرفی کرد ولی چند تا نکته داشت، نکته اول خود تیم کوک با این محصول عکس گذاشت ولی رو چشمش نبود، نکته دوم توی مراسم نشون دادن که چشم های طرفی که عینک رو گذاشته رو هدست معلومه و همه فکر میکردن که شیشه جلویی شفاف و ترانسپرنته و چشم های کاربر رو نشون میده.

نکته سوم هیچ کسی از کسانی که باهاش کار کردن اجازه تصویر گرفتن ازش رو نداشتن. چرا این اتفاق افتاده؟ آیا واقعا سوراخی این وسط وجود داره؟ بریم که بهش بپردازیم.

برخی از قابلیت های اپل ویژن پرو

سرگرمی همه جانبه

اپل باعث می‌شود که شما در هر مکانی “یک سینمای شخصی خودتان” داشته باشید. شما میتوانید یک صفحه مجازی قابل تنظیم را برای لذت بردن از تماشای فیلم، بازی کردن و …  را در هر محیطی تجربه کنید. این دستگاه به گفنه شرکت دیزنی میتواند از 100 بازی واقعیت مجازی پشتیبانی کند و به کنترلر های ایکس باکس و ps5 متصل شود.

عکس ها و فیلم های سه بعدی

اپل ویژن پرو با استفاده از ۱۲ دوربین و ۶ میکروفون، امکان ضبط فیلم‌هایی با کیفیت بالا را فراهم کرده است و همچنین قابلیت عکاسی فضایی را دارد. این ویژگی‌ها به شما اجازه می‌دهند تا لحظات خاص خود را ثبت کنید و سپس در آینده، این خاطرات را به صورت سه بعدی زنده کنید.

همچنین، Apple Vision Pro اولین دوربین سه‌بعدی اپل است که قادر است با استفاده از Spatial Audio ویدیوهایی با عمق را ضبط کند. شرکت کوپرتینویی می‌گوید که این دستگاه قادر است نشان دهد که در چه زمانی در حال ضبط ویدیو است و در چه زمانی فیلم‌برداری را متوقف می‌کند.

آواتارهای مجازی

اپل ویژن پرو با استفاده از یک دوربین، قادر است آواتار مجازی ایجاد کند که برای برقراری تماس‌های ویدیویی و برنامه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آواتار می‌تواند حرکات صورت و چشم کاربر را تشخیص داده و آن‌ها را به دقت تکرار کند تا تجربه‌ای واقع گرایانه ‌ترایجاد کند.

جلسات سه بعدی با اپل ویژن پرو

با استفاده از قابلیت FaceTime موجود در این محصول، شما می‌توانید تجربه‌ای نزدیک به واقعیت را تجربه کنید. در حین تماس تصویری، افراد در فضای اتاق واقعی قرار می‌گیرند و شما صدای هر فردی را که در تصویر حضور دارد، دریافت می‌کنید. تصویر شما نیز با استفاده از اسکن سه بعدی و یا استفاده از آواتار های مجازی به افراد دیگر نمایش داده می‌شود.

ویژگی EyeSight

وقتی کاربر هدست واقعیت مجازی Vision Pro را بر روی سر خود قرار می‌دهد، یک صفحه نمایش خارجی قادر است چشمان کاربر را به دنیای بیرون نشان دهد. این امر باعث بهتر شدن ارتباط بین کاربران Apple Vision Pro می‌شود.

هنگامی که کاربر به طور کامل وارد واقعیت مجازی می‌شود، سیستم لنزها را به صورت سیاه نشان می‌دهد. اما در حالت واقعیت ترکیبی و دیدن محیط واقعی، چشمان کاربر ظاهر می‌شود.

تجربه کار اینفلونسرها و خبرنگاران با هدست Apple Vision Pro

توی گام اول میخوام یه چیزی رو بهتون بگم، یه توییتی رو بهتون نشون بدم که یه آقایی توی توییتر تمام چهار نفری که با این هدست کار کردن که یا خبرنگارن، بلاگرن و یا یوتیوبر اینجا آورده و نظرهاشون رو جمع آوری کرده، MkbHD یکی شونه، یه نفر از cnet، یه نفر از ورج و یه نفرشون یه یوتیوبر دیگه است. تمام این چهار نفر روی چند تا چیز مشترک نظر دادن که این هدست واقعیت مجازی خیلی خفنه. اولین چیزی که بهش می رسیم یه قابلیت به اسم Pass Through Video هست که این قابلیت ویدیو پس ترو خیلی خوب و خفنه، حالا این قابلیت چیه؟

شما وقتی عینک رو میزاری رو چشمتون عینک های که تا قبل از این بودن مثل هدست های واقعیت مجازی HTC  و Meta ،Sony وقتی عینک رو میزاری رو چشمت عملا میومد با یه سری دوربین تصویر بیرون رو به چشمات میداد و به اون میگن پس ترو، اپل اومده رو این قابلیت کلی کار کرده که تصویری که شما موقع استفاده از عینک دارید از دور و برتون می بینید خیلی واقعی باشه، تمام چهار نفری که اینجا نظرشون اومده تاکید دارن که واقعا یه چیز اعجاب انگیز و خیلی خارق العاده و خفنی هست.

تجربه Apple Vision Pro

apple vision pro
apple vision pro

عین این چهار نفر یه حس دیگه هم داشتن و اونم این بود که تمام دیتایی که به واقعیت اطراف ما اضافه میشه، خیلی طبیعی و واقعی هستن و انگار واقعا توی محیط اطراف شما قرار دارن مثلا وقتی دارید فیلم می بینید، انگار تو سینما نشستی، انگار داری واقعا توی یه سالن به اون فیلم نگاه میکنی و یا یه اپلیکیشن که جلوی شما باز شده، سایه هاش میفته و حس خیلی خوبی از ترکیب شدن واقعیت افزوده با واقعیتی که دور و بر شما هست رو به شما میده و هر چهار نفرشون به این موضوع اشاره کردن.

یه نکته دیگه که در قالب همین مورد سومه، کیفیت و وضوح بالای اون تصویری هست. که شما می بینید، نمایشگر که نمیشه بهش گفت ولی صفحه نمایشی که جلوی چشم شماست وضوح فوق العاده بالایی داره. که هر چهار نفر بهش اشاره کردن و میشه فهمید که اپل روی کیفیت تصویر و کیفیت دوربین و سنسور ها فوق العاده وقت گذاشته و کار کرده. البته جلوتر یه نکته داره که آیا اپل کار کرده یا یه کمپانی دیگه؟

MkbHD اومده نکات منفی این هدست رو هم گفته، گفته که خیلی وزن زیادی داره و سنگینه و با اینکه اپل اومده باتری رو از خود دستگاه جدا کرده. باز هم وزن زیادی داره، یعنی چی؟ یعنی در گام قابلیت اینو نداره شما تو کل روز از این هدست استفاده کنی و بزارید روی سرتون. چون شما رو خسته میکنه و به خاطر سنگین بودن یه قدم از اون انقلاب اومدیم عقب!

ویژگی ها و مشخصات Apple Vision Pro

 حالا به برخی از ویژگی‌ها و مشخصات هدست Apple Vision Pro می پردازیم :

طراحی

قسمت جلویی Apple Vision Pro از شیشه ساخته شده است و بدنه آلومینیومی آن به وسیله Light Seal به آن متصل می‌شود. این قسمت با چهره کاربر هماهنگی دارد و نور خارجی را مسدود می‌کند. بند آن از پارچه الاستیک ساخته شده است و با چرخاندن یک چرخ کوچک، هدست را می‌توان تنظیم کرد.

پردازنده دو تراشه

Apple Vision Pro از دو پردازنده استفاده میکند.  تا تجربیات سه بعدی پیچیده‌ای را برای کاربران به ایجاد کند. Apple Vision Pro از پردازنده Apple M2 استفاده میکند. که قدرتمندترین تراشه‌ای است که در حال حاضر در عینک‌های واقعیت مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تراشه گرافیک پیشرفته‌ای ارائه می‌دهد و عملکرد سیستم VisionOS و الگوریتم‌های بصری را اجرا می‌کند.

از سوی دیگر، تراشه جدید اپل با نام R1 برای پردازش اطلاعات دوربین‌ها، سنسورها و میکروفون‌ها طراحی شده است. این تراشه قادر به انتقال تصاویر گرفته شده در 12 میلی‌ثانیه است. این تراشه نقش مهمی در بهبود کیفیت تجربه کاربری و افزایش دقت تشخیص حرکات و ویژگی‌های بصری دارد.

صفحه نمایش k۴:

صفحه نمایش میکرو OLED در Apple Vision Pro دارای 23 میلیون پیکسل است، که این رزولوشن بهتر از 4k را برای هر چشم فراهم می‌کند. که از سایر هدست‌ها کیفیت بهتری دارد.

ردیابی دقیق چشم و از بین رفتن نیاز به کنترلر

سیستم ردیابی Apple Vision Pro از LED ها و دوربین‌های مادون قرمز تشکیل شده است که  نور نامرئی را بر روی چشم‌ها پخش می‌کند. و اطلاعات دقیقی درباره حرکت چشم ارائه می‌دهد که نیاز به کنترلر را از بین می ‌برد. به این ترتیب، می‌توانید بدون استفاده از کنترلر با نگاه کردن و انجام حرکتی با دست خود این هدست را کنترل و استفاده بکنید.

علاوه بر این، ردیابی دست با ردیابی چشم ترکیب می‌شود تا حرکات کاربر را پیش‌بینی کند. این امکان را به کاربر می‌دهد تا با دقت بیشتری از این هدست استفاده کند.

سیستم صوتی Apple Vision Pro

اسپیکرهای Apple Vision Pro  در کنار گوش شما قرار میگیرد، و اجازه می‌دهند تا آنچه در اطراف خود اتفاق می‌افتد را بشنوید. Apple Vision Pro  دارای سیستم صوتی فضایی و سه بعدی است. و با استفاده از حسگرها، محیط را تجزیه و تحلیل کرده و به طور دقیق با آن تطبیق می‌ دهد.

باتری

باتری Apple Vision Pro خارجی است که به دلیل کاهش وزن، در بدنه هدست تعبیه نشده است. عمر باتری آن حدود ۲ ساعت است. با این حال، میتوانید با اتصال باتری هدست به شارژر از آن به صورت مداوم استفاده کنید.

امنیت Apple Vision Pro

Apple Vision Pro با یک سیستم امنیتی به نام Optic ID ارائه شده است. که با استفاده از سنسور هایی که دارد چشم کاربر را اسکن میکند. و همیشه میداند که چه کسی از هدست استفاده میکند.

نظر پدر ipod

اما بریم سراغ اظهار نظر پدر iPod یعنی تونی فادل که توی اپل بوده و تاثیرات خیلی زیادی روی محصولات مختلف این شرکت گذاشته و سال ۲۰۰۳ از اپل اومده بیرون و خودش یه کمپانی به نام نست ساخته که گوگل این کمپانی رو ۳.۲ میلیارد دلار خریده. تونی فادل راجع به این هدست اپل یه نظر خیلی هارش و تندی داشته و گفته این یه افتضاح به تمام معناست و حتی اگر هدست اپل باتری ۲۴ ساعته هم داشته باشه اپل داره به روزهای افولش نزدیک میشه! این اظهار نظر من نیست، اظهار نظره فادله.

یه جلمه باحال هم داره که عینا اینجا بیانش میکنم ” پلتفرم ها به محصولات کاربردی تبدیل نمی شوند، این محصولات کاربردی هستن که به پلتفرم ها تبدیل می شوند” یعنی برای اینکه بتونی یه انقلابی رو ایجاد بکنی، محصول گام اولشه و وقتی محصول تو پر از ایراد و نقصه نمی تونی با این محصول انقلاب ایجاد بکنی و روی اون پلتفرم بسازی. درسته که اپل ویژن OS مخصوص داره و توی رابط کاربری و UX که تمام اون چهار نفری که باهاش کار کردن ازش تعریف کردن و گفتن که قویه ولی یه دونه محصولی که ایراد داره و نقص داره نمی تونه این پلتفرم رو اجرا بکنه، این از نظر فادل بود البته..

قیمت apple vision pro

اپل ویژن پرو از 3499 دلار شروع می‌شود که با یک عکس، آن را به گران‌ترین هدست VR/AR در بازار تبدیل می‌کند. قیمت آن تا حد زیادی تحت تأثیر نمایشگرهای میکرو OLED رزولوشن، تراشه های برتر، پنج سنسور و 12 دوربین برای ردیابی چشم ها و دستان شما است. اما صرف نظر از این، مبلغ غیرقابل انکاری است.

در مقایسه، اگر از 3000 دلار از بودجه خود برای خرید Apple Vision Pro استفاده کنید، همچنان موجودی کافی برای خرید Meta Quest 3 با حافظه 128 گیگابایتی با قیمت 499 دلار خواهید داشت. همچنین انتظار می رود متا یک هدست Quest 3 با قیمت کمی بالاتر با حافظه داخلی 256 گیگابایتی به فروش برساند.

تاریخ های انتشار

بنابراین، چه زمانی باید انتظار داشته باشید که این هدست ها وارد بازار شوند؟

متا کوئست 3 قرار است در 27 سپتامبر 2023 عرضه شود.

با این حال، اگر Vision Pro را می خواهید، باید کمی بیشتر صبر کنید، تا اوایل سال 2024

از شما بخاطر اینکه تا انتهای این پست همراه ما بودید ممنونیم خوشحال میشیم از بقیه مقالات تیم حفظ هم دیدن فرمایید.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *