سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید چیست؟


سئو کلاه سفید یا White Hat SEO به روش‌ها و تکنیک‌هایی اشاره دارد که با رعایت قوانین و دستورالعمل‌های موتورهای جستجو بهبود رتبه وبسایت را هدف می‌گیرند.

این روش‌ها از طریق بهبود محتوا، ساختار و تجربه کاربری وبسایت، جلب لینک‌های باکیفیت و ارتقای اعتبار و اعتماد وبسایت انجام می‌شوند.

در سئو White Hat  از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

سئو کلاه سفید چیست؟
سئو کلاه سفید چیست؟

خوشبختانه روش‌های سئو کلاه سفید به راحتی قابل اجرا هستند حتی در بعضی از مواقع می توانند خیلی راحت‌تر از روش‌های سئو کلاه سیاه یا  Black Hat (کسب رتبه‌های بالا با روش‌های غیر قانونی) باشند. اگر قصد دارید بدون شکستن قوانین گوگل امتیاز کسب کنید، انجام روش‌های زیر به شما پیشنهاد می‌شود :

از مهم‌ترین نکاتی که باید در سئو On Page رعایت کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

محتوای باکیفیت

برای ایجاد ترافیک سایت خود نیازمند این هستید که از محتوای باکیفیت یعنی مطالب و متون مفید و ارزشمند استفاده کنید.

محتوای مقالات شما باید به قدری جذاب و باکیفیت باشد که بتواند کاربران را جذب و آنها را ترغیب کند تا مدت زمان بیشتری را در وب سایت‌تان سپری کنند.

باید بخاطر بسپارید اگر کاربر مطلبی را که در جستجوی آن است در صفحات شما پیدا نکند به سرعت از سایت خارج می‌شود و این باعث کسر امتیازتان خواهد شد. هر چه میزان Bounce Rate سایت بیشتر باشد بدتر است.

به روز رسانی مطالب قدیمی سایت

منظور از به روزرسانی کردن مطالب قدیمی این است که در گذشته مقاله‌ای را در مورد موضوع خاصی نوشته‌اید و در حال حاضر اطلاعات جدیدی در مورد آن موضوع پیدا کرده‌اید و قصد دارید که این اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارید.

با ارجاع دادن مقاله جدید به مقاله قبلی، مطالب قبلی را به روز رسانی می کنید.

برای درک بهتر این موضوع یک مثال ساده می‌زنم: در ماه‌های اخیر یک مقاله درباره «چگونگی عملکرد الگوریتم پنگوئن» نوشته‌اید.

بعد از چند ماه، گوگل الگوریتم پنگوئن را آپدیت می‌کند.

شما با نوشتن یک مقاله جدید با عنوان «الگوریتم پنگوئن بعد از آپدیت شدن چه تغییراتی کرده است؟»  یا  «الگوریتم پنگوئن آپدیت شد» مقاله قبلی را به روزرسانی می‌کنید.

با این کار بار دیگر گوگل را مجاب می‌کنید که صفحات و مقالات قبلی‌تان را بازبینی کند و از طرف دیگر باعث افزایش

ترافیک سایت خود شده و جذب کاربران جدید می‌شوید .

تمرکز بر روی SEO On-Page و SEO Off-Page

یکی دیگر از تکنیک‌های سئو کلاه سفید تمرکز بر روی سئو داخلی است که در واقع روندی برای کسب ترافیک ارگانیک از طریق موتورهای جستجو ایجاد می‌کند.

SEO On-Page یا سئو داخلی مجموعه راهکارهایی است که بر روی بهینه سازی اصولی یک سایت به منظور حضور در رتبه‌های بهتر در گوگل تمرکز دارد.

سئوی داخلی شامل مواردی مانند یافتن کلمات کلیدی مرتبط، کیفیت و بهینه سازی صفحات سایت، متون جایگزین برای عکس‌ها (Alt Text)، توضیحات متا، لینکدهی‌های داخلی و ساختار آدرس صفحات (URL) است.
SEO Off-Page یا سئو خارجی به منظور بهبود و افزایش شهرت و اعتبار نام تجاری تاکید دارد و شامل مواردی مانند اعتبار دامنه، لینکدهی‌های خارجی، بک لینک‌ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی است.

فعالیت در صفحات اجتماعی

یکی دیگر از تکنیک‌های سئو کلاه سفید فعالیت داشتن در صفحات اجتماعی نظیر توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و …. است .

با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نه تنها لینک‌های بیشتری برای سایت خود می‌گیرید، بلکه جایگاه برندتان را

نیز در ذهن مخاطب تثبیت خواهید کرد.

دریافت بک لینکهای ( Back Links ) معتبر

بک لینک به لینک‌هایی گفته می‌شود که از سایت‌های دیگر دریافت می‌کنید. بک لینک یکی از مواردی است که گوگل در زمان امتیاز‌دهی آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و باید نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای داشته باشید.

نوع لینک و محتوای لینک (مرتبط بودن یا نبودن آن با مقالات شما) از مواردی است که شما باید آنها را در نظر بگیرید و نکته مهم تر این است که شما باید کاری کنید که به صورت طبیعی لینک دریافت کنید. طبیعی بودن نقطه مقابل خرید لینک است.

یعنی سایت‌های دیگر به خاطر شناخت شما به میل خود برای‌تان لینک می‌سازند. ممکن است سایت‌های دیگر در پی تبلیغاتی که برای سایت خود انجام داده‌اید شما را بشناسند.

بک لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر دریافت می‌کنید می‌توانند در بالا بردن و پایین آوردن اعتبار وب سایت شما دخیل باشند.

بالا رفتن و پایین آمدن اعتبار هم به Authority  سایتی که به شما لینک می‌دهد بستگی دارد.

تبلیغات متنی و تصویری

از دیگر ترفندهای سئو White Hat انتشار و توزیع تبلیغات متنی و تصویری است.

این یکی از رایج‌ترین روش‌های معرفی برند و محصولات است که البته در نوع خود هزینه‌بر است .

سئو کلاه سفید white hat seo مصداق این ضرب‌المثل است: «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود…» این روش اگر چه ممکن است طولانی و سخت باشد، نتیجه خوب و ماندگاری دارد و ارزش زحمتی را که برایش می‌کشید خواهد داشت.

6 مرحله حیاتی برای پیاده کردن روش های White Hat Seo

سئو کلاه سفید چیست؟
سئو کلاه سفید چیست؟

اگر بخواهیم رنگ سفید سئو را به تکنیک های کاربردی تقسیم کنیم، به چند مورد میرسیم:

  1. استراتژی سئو: شما در نتایج جستجو چه هدفی دارید و میخواهید چطور و به چه روش هایی به هدف خود برسید؟
  2. تحقیق، آنالیز و انتخاب کلمات کلیدی هدف: هنوز هم استفاده از کلیدواژه ها در سئو کاربرد دارد ولی مشکل اینجاست که این فرآیند به ظاهر ساده را از کجا شروع کنیم و به کجا برسیم؟
  3. تولید محتوا برای کاربر: در نهایت گوگل از ما محتوای خوب و ارزشمند میخواهد. ولی یک محتوای خوب و ارزشمند دقیقاً چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ اگر بخواهیم کلمات «خوب» و «ارزشمند» را به یک سری راهنمای عملی و کاربردی تبدیل کنیم به چه چیزی میرسیم تا در هنگام سفارش تولید محتوا و برونسپاری آن یا تولید محتوا در تیم خود از آن استفاده کنیم؟
  4. سئو داخلی: چه اتفاقی می‌افتد وقتی کاربر وارد سایت شما میشود؟ آیا به خاطر لینک سازی داخلی غیراصولی و ساختار نادرست سردرگم میشود و سایت را رها میکند یا اینکه اینقدر از ساختار داخلی سایت شما خوشش میاید که بستن سایت را کار سختی میداند؟
  5. سئو تکنیکال: تا حالا دیدید ماشینی بدون موتور و اجزای درونی آن به حرکت درآید؟ سایت شما هم یک سری اعضای حیاتی دارد که حسابی به توجه شما نیاز دارد. واقعاً چقدر به تغذیه و سلامت این ارگان های حیاتی سایت خود توجه میکنید؟
  6. لینک سازی خارجی: وقتی چند سایت به شما لینک دهد، گوگل راحت تر میتواند به سایت شما اعتماد کند، ولی آیا هر روشی از اعتماد سازی میتواند به اعتماد گوگل منجر شود؟

مقایسه تفاوت سئو کلاه‌سفید و کلاه‌سیاه

سئو کلاه سفید چیست؟
سئو کلاه سفید چیست؟

تا اینجا می‌دانید که سئو کلاه‌سیاه در مقابل سئو کلاه‌سفید قرار دارد. درحالی‌که سئو کلاه‌سفید با رعایت اصول و قواعد گوگل به دنبال کسب رتبه در نتایج جستجو است، سئو کلاه‌سیاه سعی می‌کند با دور زدن قوانین، راهی سریع‌تر برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل پیدا کند. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به تفاوت‌های این دو روش می‌اندازیم:

تمرکز بر مخاطب

شاید اصلی‌ترین تفاوت بین سئو کلاه‌سفید و سئو کلاه‌سیاه، در تمرکز آن‌ها بر مخاطب باشد.

سئو کلاه‌سیاه بیشتر از آنکه به دنبال جلب رضایت کاربران و مخاطبان خود باشد، به دنبال جلب‌توجه الگوریتم‌های گوگل است.

درواقع سئو کلاه‌سیاه اصلاً کاری به مخاطب انسانی ندارد بلکه به سازوکار عملکرد الگوریتم‌ها کار داشته و به دنبال سازگاری با آن‌ها است.

زمان لازم برای نتیجه گرفتن

سئو کلاه‌سیاه معمولاً زود به نتیجه می‌رسد. اساساً این روش توسط افرادی استفاده می‌شود که می‌خواهند زودتر به رتبه‌های بالا برسند. اما سئو کلاه‌سفید برای به نتیجه رسیدن نیاز به زمانی طولانی دارد.

در این روش سایت شما با جلب رضایت کاربران می‌تواند آهسته اما پیوسته، به رتبه‌های برتر گوگل دست پیدا کند.

معمولاً سئو کلاه‌سفید به زمانی بین شش ماه تا یک سال برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز دارد.

استفاده بیش‌ازحد کلمات کلیدی

در سئو کلاه‌سیاه معمولاً از روش‌هایی مثل استفاده بیش‌ازحد کلمات کلیدی برای گول زدن خزنده‌های گوگل استفاده می‌شود؛ اما در سئو کلاه‌سفید به‌هیچ‌وجه از چنین روشی استفاده نمی‌شود.

در عوض به تولید محتوای مفید، کاربردی و مرتبط با موضوع پرداخته‌شده و از تگ‌های متا و هدینگ مناسب برای رتبه گرفتن استفاده می‌شود.

لینک سازی

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در سئو کلاه‌سیاه، لینک‌سازی‌های متعدد است. بدین ترتیب، سایت‌ها می‌توانند رتبه‌های خوبی به دست آورند. سئو کلاه‌سیاه از یک‌سو به خرید لینک از سراچه‌های دیگر می‌پردازد و از سوی دیگر لینک‌های خود را از سایت‌های غیرمرتبط دریافت می‌کند؛ اما در سئو کلاه‌سفید، خرید لینک جایی ندارد. در این روش شما تنها به لینک‌های طبیعی متکی هستید. لینک‌هایی که با تولید محتوای مفید و کاربردی، می‌توانید از دیگر سایت‌ها دریافت کنید.

اهداف بلندمدت

همان‌طور که گفتیم سئو کلاه‌سیاه در مدت کوتاهی به نتیجه می‌رسد؛ به همین دلیل توسط کسانی استفاده می‌شود که دید بلندمدت نداشته و تنها به دنبال اهداف کوتاه‌مدت در سئو هستند. اما سئو کلاه‌سفید ازآنجاکه در طولانی‌مدت به نتیجه می‌رسد، برای افرادی که دید و اهداف درازمدت دارند، مناسب است.

مقایسه تفاوت سئو کلاه‌سفید و کلاه خاکستری

سئو کلاه سفید چیست؟
سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه خاکستری را باید چیزی بین سئو کلاه‌سیاه و سئو کلاه‌سفید دانست. درواقع این روش نه سیاه است و نه سفید، بلکه ترکیبی از هر دو است. سئو کلاه خاکستری مجموعه‌ای از تکنیک‌های سئو کلاه‌سیاه را همراه با تکنیک‌های سئو کلاه‌سفید به خدمت می‌گیرد. در این قسمت به مقایسه سئو کلاه‌سفید و سئو کلاه خاکستری می‌پردازیم:

احتمال جریمه شدن

بااینکه سئو کلاه خاکستری تنها از برخی تکنیک‌های کلاه‌سیاه استفاده می‌کند، بااین‌حال همواره خطر جریمه شدن را برای سایت شما به همراه دارد؛ اما سئو کلاه‌سفید هیچ خطری نمی‌تواند ایجاد کند.

لینک سازی

درحالی‌که سئو کلاه‌سفید تنها با ایجاد محتوا به دنبال کسب رضایت مخاطبان و گرفتن لینک از آن‌ها است، در سئو کلاه خاکستری از برخی تکنیک‌ها برای ساخت لینک در سایت‌های مرتبط استفاده می‌شود.

کدنویسی

در سئو کلاه‌سفید همواره از کدنویسی استاندارد به کمک html استفاده می‌شود، اما در سئو کلاه خاکستری از برخی تکنیک‌های کدنویسی برای جلب رضایت الگوریتم‌های گوگل استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از سئو کلاه سفید

اگر شما صاحب یک وب‌سایت هستید، با انجام فاکتورهای سئو کلاه سفید می‌توانید رتبۀ سئو سایت خود را بهبود بدهید و کسب‌وکار خود را گسترش دهید. اجرای فاکتورهای سئو کلاه سفید مزایای بسیاری دارد که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کاهش هزینه‌ها

استفاده از سئو کلاه سفید، مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش‌های کلاه سیاه است. در این روش نیازی نیست از روش‌هایی استفاده کنید که برخلاف قوانین گوگل است و منجر به پنالتی شدن سایت می‌شود.

  • امنیت

سایت‌هایی که از روش‌های کلاه سفید استفاده می‌کنند همیشه خیالشان راحت است. چون فعالیت آن‎ها همیشه در جهت رعایت قوانین گوگل بوده و بنابراین از امنیت سایتشان مطمئن هستند.

  • ثبات

ثبات، یکی از فاکتورهای مهم سئو کلاه سفید است. سایت‌هایی که توسط روش‌های کلاه سفید رتبه گرفته‌اند، نسبت به روش‌های کلاه سیاه، همیشه رتبه‌های با‌ثبات‌تری داشته و برای مدت طولانی‌تری رتبه‌های خود را حفظ می‌کنند.

مشکلات استفاده از سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید چیست؟
سئو کلاه سفید چیست؟

اگرچه استفاده از تکنیک‌های کلاه سفید بسیار مطمئن و ایمن است، اما برای انجام آن مشکلاتی هم وجود دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

  • محدودیت

مجموعه فعالیت‌های سئو کلاه سفید بسیار محدود بوده و نتیجه گرفتن از آن‌ها دشوار است. علاوه‌بر آن، تنها در طولانی مدت است که نتایج سئو کلاه سفید مشخص می‌شوند. 

  • رقابت

در دنیای کلاه سفید، به‌علت محدودیت گزینه‌های قابل استفاده، رقابت شدیدی وجود دارد. بنابراین اگر فقط بخواهید به کلاه سفید تکیه کنید، از رقبای خود عقب می‌مانید.

به همین دلیل است که امروزه به دلیل کمبود وقت و افزایش رقابت، استفاده از سئو کلاه خاکستری پیشنهاد می‌شود.

اما استفاده از سئوی کلاه خاکستری اگر درست و به‌جا استفاده نشود ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای سایت شما داشته باشد. به همین دلیل بهتر است آن را به متخصصان بسپارید. اگر قصد دارید سایت خود را سئو کنید، می‌توانید از مشاوره رایگان نبض مارکتینگ استفاده کنید.

ممنون که تا اینجا پست همراه تیم حفظ بودید.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *