سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO به روشهایی اشاره دارد که با استفاده از تقلب و تخطی از قوانین موتورهای جستجو، سعی در بهبود رتبه وبسایت در نتایج جستجوی ارگانیک دارد.
این روشها معمولاً شامل استفاده از کلمات کلیدی غیرمرتبط، تکنیکهای پنهان کردن محتوا، ایجاد پیوندهای غیرطبیعی و دیگر روشهای تقلبی میشود. استفاده از سئو کلاه سیاه ممکن است در کوتاه مدت بهبودی در رتبه وبسایت داشته باشد، اما ممکن است موجب مجازاتهای جدی از سوی موتورهای جستجو شود و در نتیجه وبسایت به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد.
بهترین راهکار برای بهبود رتبه وبسایت، استفاده از سئو سفید یا White Hat SEO است که قوانین و دستورالعملهای موتورهای جستجو را رعایت میکند.
چرا تکنیکهای سئو کلاه سیاه وجود دارند؟
کنیکهای سئو کلاه سیاه وجود دارند به دلایل مختلفی، از جمله:
1. به دست آوردن نتایج سریع: استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه ممکن است در کوتاه مدت بهبود قابل توجهی در رتبه وبسایت داشته باشد و به سرعت بهبود ببخشد.
2. رقابت در محیط آنلاین: در یک محیط رقابتی مانند اینترنت، برخی افراد و شرکتها ممکن است به دنبال هر راهی برای بهبود رتبه و جذب ترافیک بیشتر باشند و به همین دلیل از تکنیکهای سئو کلاه سیاه استفاده کنند.
3. عدم آگاهی: برخی افراد وبسایتها از قوانین و دستورالعملهای موتورهای جستجو آگاهی ندارند و بنابراین به دنبال روشهای سریع برای بهبود رتبه وبسایت خود هستند.
4. سودجویی: برخی افراد با استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه، سعی در بهبود رتبه وبسایت خود به منظور جذب ترافیک بیشتر و در نتیجه کسب درآمد بیشتر دارند.
مهم است بدانید که استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه از سوی موتورهای جستجو مورد تشدید قرار میگیرد و ممکن است منجر به مجازاتهای جدی شود.
همچنین، نتایج بدست آمده از این تکنیکها معمولاً پایداری ندارند و ممکن است وبسایت شما در طولانی مدت تحت تاثیر قرار بگیرد. بهترین راهکار برای بهبود رتبه وبسایت، استفاده از روشهای سئو سفید یا White Hat SEO است که قوانین و دستورالعملهای موتورهای جستجو را رعایت میکند و نتایج پایدارتری را ایجاد میکند.
چند تکنیک سئو کلاه سیاه!
1. خرید لینک
مت کات متخصص سئو بیان می کند:
“اکثریت افراد برای اینکه بتوانند لینک های ورودی بیشتری بگیرند و سریع تر در صفحات اول قرار بگیرند، اقدام به خرید لینک می کنند.” این یکی از بدترین تکنیک های سئو کلاه سیاه است که متاسفانه سایت های بزرگ هم استفاده می کنند.
مالکان سایت فکر می کنند که با خرید لینک، می توانند سایت خود را سریعتر بالا بیاورند و در همان رتبه بمانند و همچنین دیگر لازم نیست بابت تولید محتوا کلی هزینه کنند اما باید بگوییم، خرید لینک یکی از موارد سئو کلاه سیاه است و گوگل امروزه به افرادی که می خواهند با دورزدن قانون، سایت خود را بهینه نمایند، شدید برخورد خواهد کرد.
2. کامنت های اسپم
حتما تا به حال مشاهده کرده اید که افرادی زیر پست های شما کامنت گذاری می کنند یا لینک های سایت خود را قرار می دهند که از نظر محتوا و موضوع هیچ ارتباطی با سایت شما ندارند. همچنین ممکن است که خود شما این کار را انجام بدهید. باید گفت چنین کامنت هایی را ” کامنت اسپم” می گویند. کامنت اسپم یکی دیگر از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که افراد اغلب فکر می کنند، برروی سایت تاثیر مثبت دارد.
اول اینکه اصولا سایت ها، لینک های ورودی به دیگران به صورت noopener noreferrer nofollow در می آورند که این یعنی ، هیچ تاثیری این بک لینک بروی رتبه سایت شما ندارد و حتی ممکن است که باعث جریمه سایت شما هم گردد.
همچنین اگر شما کامنت های بلاگ سایت خود را بدون بررسی تایید کنید که نمایش داده شود، ممکن است که لینک های اسپم و مخرب قرار بگیرد که این مساله تاثیر منفی برروی سایت شما خواهد گذاشت و همچنین باعث می شود که جلوه بلاگ شما در بین بقیه کاربران تخریب گردد. پس برای چه اینقدر اصرار دارید که از تکنیک سئو کلاه سیاه استفاده کنید تا مورد جریمه گوگل و کاهش رتبه واقع شوید؟
3. محتوای کپی شده
در خود تولید محتوای ناب صحبت زیاد شده است و همه افراد نیز می دانند که محتوا، پادشاه سایت است. راحت ترین و ارزانترین روش برای سئو سایت، تولید محتوای ناب است. موتورهای جستجو به محتوای ناب اهمیت زیادی میدهند و استفاده از محتوای کپی شده را بدترین نوع سئو کلاه سیاه می دانند.
محتوای کپی شده علاوه براینکه می تواند باعث جریمه سایتتان گردد و رتبه آن را تحت تاثیر قرار دهد، هویت و اعبتار شما را بین کاربرانتان خراب خواهد کرد.
البته اگر قرار است که از محتوا سایتتان را دوباره به کار ببرید
( برای مثال مقاله قدیمی را به درخواست کاربران باز دوباره در سایت تان قرار دهید، بهتر است که از تگ canonical استفاده کنید.)
4. دوباره عبارت بندی کردن مقاله ها
دوباره عبارت بندی کردن مقاله در واقع شبیه همان محتوای کپی شده می باشد.
این کار یک دزدی ادبی محسوب می شود و فرق آن با محتوای کپی شده این است که عبارتها را جابجا می کنند تا
خیلی شبیه مقاله اصلی به نظر نرسد ولی باید گفت که الگوریتم گوگل خیلی باهوش است و سریعا از روی عبارت
خاص می تواند مطلب اصلی را از فرعی تشخیص دهد و دزد آن را جریمه کند.
یک تکنیک سئو کلاه سیاه ریز است که خیلی فکر می کنند در آن زرنگ هستند.
5. پنهان کردن متن (cloaking)
پنهان کردن متن یک تکنیک های فریب آمیز است که آن را به عنوان سئو کلاه سیاه می شناسند.
در این تکنیک، مدیر سایت یا مسئول محتوا، متنی را می نویسد که برای کاربران قابل نمایش نیست و فقط
موتورهای جستجو می توانستند آن را مشاهده کنند.
البته امروزه دیگر موتورهای جستجو متوجه این مطلب می شوند و سریعا سایت را جریمه می کنند ولی خب به
هر حال باز هم استفاده می شود.
6. Doorway page
این هم یکی دیگر از تکنیک های سئو کلاه سیاه می باشد.
در واقع این صفحه، به عنوان صفحه پرش یا پل شناخته می شود که برای کلمه کلیدی مورد هدف کاملا بهینه شده
است و از نظر محتوا ارزش آنچنانی ندارد و هدف آن فقط ارسال کاربر از این صفحه به دیگر صفحاتی است که هیچ ارتباطی با عبارت مورد جستجو کاربر ندارد.
7. به کار بردن کلمات کلیدی زیاد
این تکنیک که قبلا خیلی کاربردی بود، امروزه نه تنها هیچ کاربردی ندارد بلکه باید جریمه سایت می شود.
گوگل برای هر کلمه کلیدی یک چگالی مصرف تعیین کرده است که بین 1 تا 3 درصد در هر صفحه می باشد.
به کار بردن زیادی آن، باعث می شود که گوگل گمان کند، شما قصد دارید با این روش تمام ترافیک را به سمت خود
جذب کنید و هیچ محتوای باارزشی ندارید، از این رو سایتتان را جریمه خواهد کرد و شما را جزو استفاده کنندگان
سئو کلاه سیاه قرار می دهد.
8. محتوای غیرقابل مشاهده
در این تکنیک کلمات کلیدی را به صورت سفید در پس زمینه مطلب استفاده می شود.
از این رو کاربر نمی تواند آن ها را مشاهده کند اما موتورهای جستجو آن را می بیند.
این هم یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که ممکن است شما مورد جریمه استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی قرار دهد.
فرق این مورد با cloaking این است که در پنهان سازی شما می توانید کدهای جاوااسکریپت را هم مخفی کنید
ولی در محتوای غیر قابل مشاهده، فقط متن ها پنهان می شود.
به هرحال هر جز تکینک سئو کلاه سیاه تلقی می شود.
9. ریدایرکت سایه
در تکنیک ریدایرکت سایه، وبمستر یکی از صفحات با کیفیت وب سایت خود را به نتایج اول گوگل میرساند اما بعد از اینکه صفحه به جایگاه مناسب رسید، یک ریدایرکت روی آن قرار میدهد.
به این صورت کاربر پس از ورود به صفحه سریعا به یک صفحه جدید که احتمالا صفحه تبلیغاتی است، منتقل میشود. البته امروزه این تکنیک به ندرت استفاده میشود ولی در صورت استفاده هم نتایج مناسبی در بر نخواهد داشت.
10. آموزش سئو کلاه سیاه در تگ های متا
در مقاله متاتگ های سئو، به تگ های مهمی که در وب سایت شما وجود داشته و روی سئو تاثیر دارند، اشاره شد.
یکی از تکنیک های سئو سیاه، بهینه سازی بیش از حد یا حتی اسپمینگ در همین تگ هاست. به عنوان مثال در گذشته که هنوز متاتگ KEYWORD از نظر گوگل اهمیت داشت، وبمستران کلمه یا کلمات کلیدی خود را به صورت تکراری و اسپم وار درون آن قرار میدادند.
به این صورت احتمال سئو شدن صفحه روی آن کلمه افزایش پیدا میکرد.
در ادامه این رفتار در مورد متاتگ دسکریپشن و… هم تکرار میشد. اما امروز شرایط به طور کلی متفاوت از قبل است.
اگر چنین رفتاری را در قبال این تگ های سئو انجام دهید، نتیجه ای جز کاهش رتبه سئو دریافت نمیکنید.
11. اسپم در برچسب گذاری
هنوز هم در سطح وب فارسی سایت های دانلود زیادی را مشاهده میکنید که روی صفحات برچسب و TAG وب سایت
خود در نتایج رتبه های خوبی گرفته اند.
همین موضوع باعث شده تا بعضی از وبمستران بار دیگر برای استفاده از تگ و برچسب به صورت اسپم وار روی
صفحات سایت اقدام کنند.
ساخت چندین صفحه تگ با کلمات کلیدی مشابه و مترادف و… یکی از تکنیک های کلاه سیاه قدیمی بود که
امروزه استفاده از آن یک اشتباه واقعا بزرگ است، زیرا باعث ایجاد صفحات تکراری در سایت شما میشود.
اما یک سوال؛ چرا هنوز تعداد زیادی از سایت ها روی برچسب های خودشان سئو شده و میشوند؟ دلیل آن
را به صورت مفصل در مقاله سئو برچسب ها توضیح دادم.
12. اسپم در کامنت ها
ساخت لینک در بخش نظرات و کامنت های وب سایت یکی از تکنیک های لینک بیلدینگ است. البته این روش قبلا به دفعات استفاده میشد اما گوگل به مرور با الگوریتم های جدید و تغییر فاکتورهایی که برای یک لینک خوب و باکیفیت تعیین کرد، اهمیت این روش لینک سازی را کاهش داد. در نهایت امروز میتوان گفت که ساخت لینک در بخش کامنت های سایت کمی حالت اسپم گونه دارد و اگر میزان لینک های کامنتی وب سایت شما افزایش زیادی داشته باشد، باید کمی نگران شوید.
13. تبادل لینک
تبادل لینک تا همین چند وقت پیش به عنوان یک تکنیک رایج سئو در وب فارسی شناخته میشد.
تا حدی که احتمالا یادتان هست در همه وب سایت ها بخشی با نام “تبادل لینک” وجود داشت و مدیران از طریق آن لینک سایت های همدیگر را به اشتراک میگذاشتند.
این موضوع امروز به شدت توسط موتورهای جستجو نکوهش شده و آن را با جریمه های مختلف همراه میکنند.
تکنیک هایی که هنوز کار میکنند!
1. انتخاب نام برند با کلمه کلیدی
الگوریتم های گوگل به صورتی تنظیم شده اند که وب سایت ها را سریعا روی نام برند خودشان سئو کنند.
برخی از وبمستران با توجه به این موضوع، پیش دستی کرده و دامنه وب سایت خودشان را طوری انتخاب میکنند که دقیقا کلمه کلیدی اصلی سایت باشد.
به عنوان مثال میتوان به وب سایت هایی که در زمینه طراحی سایت فعالیت میکنند اشاره کرد.
البته این موضوع باعث نمیشود که قطعا شما روی کلمه کلیدی اصلی کسب و کارتان به لینک یک گوگل برسید؛ چون گوگل هم کم و بیش این موضوع را درک میکند.
اما اگر بقیه تکنیک های کلاه سفید سئو را رعایت کنید، وجود کلمه اصلی در نام دامنه به شدت به شما کمک میکند.
2. ساخت و خرید لینک
به طور کلی گوگل با لینک های خارجی که به صورت مصنوعی ساخته شوند، مشکل دارد
این یعنی لینکی که شما در قبال آن پول، محصول و… داده باشید، از طرف گوگل به عنوان لینک اسپم شناخته میشود.
همینطور در صورتی که خودتان اقدام به ساخت لینک برای سایتتان کنید، در حال پیاده سازی سئو کلاه سیاه هستید.
اما، در صورتی که کمی با تکنیک های ساخت و خرید بک لینک آشنا باشید، میتوانید به خوبی وب سایت خودتان را با کمک گرفتن از همین دو تکنیک به نتایج اول برسانید.
البته یادگیری این تکنیک ها در یک روز و به راحتی ممکن نیست.
3.چرخش محتوا
چرخش محتوا به معنی کپی کردن محتوای یک سایت، بازنویسی و ایجاد تغییر در بعضی قسمت های آن به صورت خودکار و به کمک ابزارها (مترادف سازی برخی کلمات، تغییر افعال و…) و در ادامه انتشار آن در سایت خودتان است.
دقت کنید که گوگل به خوبی متوجه این نوع روش بازنویسی خودکار در سایت شما میشود؛ اما اگر قصد ساخت یک pbn، تولید محتوا در وبلاگ ها و دریافت لینک از آنها را داشته باشید، چرخش محتوا یک گزینه نسبتا مناسب است.
به این ترتیب میتوانید با زمان و هزینه کم، محتوای این وبلاگ ها را تامین کرده و پس از افزایش اعتبارشان، برای ساخت لینک در آنها اقدام کنید.
نمونههایی از سئو کلاه سیاه
- حقه «فروش تغییر» شرکت گروپون
شرکت Groupon به استفاده از تکنیک Bait and switch که پیشتر توضیح دادیم، متهم شد.
این شرکت گردشگری یکی از تبلیغات فروش ویژه خود را تا مدتها بعد از منقضی شدن آن، در گوگل تبلیغ میکرد.
به این صورت که کاربران روی لینک این پیشنهاد ویژه کلیک میکردند ولی هیچ تخفیفی وجود نداشت زیرا محتوای آن حذف شده بود.
- لینکهای کلاه سیاه J.C. Penney
شرکت جی سی پنی، برای کلمات کلیدیهای گستردهای از شلوار جین گرفته تا دکور خانه بالاترین رتبه در نتایج گوگل را داشت.
این عملکرد فوقالعاده در نتایج جستوجو، که به طرز عجیبی با فصل تعطیلات همزمان شده بود، به لطف تکنیکهای لینک سازی سئو کلاه سیاه ایجاد شده بود که از زیر رادار گوگل در رفته بودند.
در نهایت گوگل اقدامات این شرکت را خلاف دستورالعملها خواند و رتبه آن سایت را برای کلمهای مانند مبلمان اتاق نشیمن، 70 رده کاهش داد.
- اسپمهای ایجادشده توسط کاربران سایت sprint
در سال 2013 کاربری با نام Redlag x3 مطلبی در فروم وبمستر گوگل منتشر کرد که در آن توضیح داد شرکت Sprint یک اخطاریه درباره اسپمهای ایجاد شده توسط کاربران داده است.
شرکت گوگل در پاسخ به این کاربر نوشت که بخش زیادی از این اسپمها حذف شدهاند اما سایت باید در پاکسازی اسپمها سریعتر عمل کند.
- لینک های فروشی Forbes
یکی از افرادی که به نظر میآمد در سایت Forbes کار میکرده، در فروم وبمستر گوگل سوالی درباره اخطاریهای که دریافت کرده بود، سوالی مطرح کرد. در اخطاریه آمده بود که لینکهای غیرطبیعی باید از محتوای سایت حذف شوند.
طبق پاسخ گوگل، این سایت اقدام به خرید بک لینکهای پولی کرده بود و در نهایت توسط گوگل جریمه شد.
چرا باید از سئوی کلاه سیاه پرهیز کرد؟
Black hat SEO با اینکه غیر قانونی نیست، اما دستورالعملهای گوگل را نقض میکند.
در واقع این نوع اقدامات بر خلاف ضوابط است و در صورت استفاده از آنها جریمه سنگینی متوجه شما خواهد شد.
به طور خاص پنالتی گوگل میتواند باعث سقوط رتبه شما در صفحه نتایج گوگل یا حتی حذف کامل آن شود.
موتورهای جستوجو روزبهروز در پیداکردن روشهای سئو کلاه سیاه پیشرفتهتر و هوشمندتر میشوند.
حتی ممکن است با استفاده از این تکنیکها برای مدتی موفقیتهایی هم کسب کنید.
اما باید بدانید دیر یا زود توسط الگوریتمهای گوگل شناسایی خواهید شد.
تفاوت سئو کلاه خاکستری، سئو کلاه سفید و سیاه چیست؟
سئو کلاه سفید مجموعه تکنیکهایی هستند که با قوانین موتورهای جستجوگر مطابقت دارند.
اما سئو سیاه شامل تکنیکهایی بر خلاف قوانین و شرایط موتورهای جستجوگر عمل میکند.
در واقع این روش پایدار نیست و پس از متوجه شدن گوگل رتبه سایت خود را در مدت کوتاهی از دست خواهید داد.
سئو کلاه خاکستری بخشهایی از تکنیک سئو سیاه و سفید را با یکدیگر ترکیب میکند.
سئوی خاکستری مانند سئو سفید دقیقاً از قوانین پیروی نمیکند اما مانند کلاه سیاه نیز موقعیت سایت شما را به خطر نمیاندازد.
سئو کلاه سفید
سئوی کلاه سفید و یا محبوبترین تکنیک سئو! سئو کلاه سفید از مجموعه تکنیکهای مجاز، طبق الگوریتم گوگل پیروی میکند. استراتژی سئو کلاه سفید از بهترین و امنترین روشهای بهینه سازی سایت استفاده میکند و از پنالتی شدن
سایت شما جلوگیری میکند.
در این تکنیک همه چیز به خوبی پیش میرود، ولی نسبت به روشهای دیگر زمانبر تر است و نگران از دست دادن
رتبه سایت خود در گوگل نخواهید بود.
تکنیکهای سئو کلاه سفید
تکنیکهای سئو کلاه سفید بدون زیر پا گذاشتن الگوریتم و قوانین گوگل پیش میرود و هیچ ریسکی در این تکنیک وجود ندارد.
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا و یا Content Marketing از تکنیکهای مهم برای کسب جایگاه بهتر در صفحه جستجو نتایج است.
شما با استفاده از روش بازاریابی محتوا باید در تلاش باشید بهترین مطالب را در اختیار مخاطبین قرار دهید و ارتباطی عالی با افرادی که مخاطب هدفتان هستند ایجاد کنید.
در واقع بازاریابی محتوایی خوب، در پی ایجاد یک رابطهی دوستانه با مخاطبان است که در آینده باعث میشود با شما طولانی مدت همکاری داشته باشند.
ایجاد بک لینکهای معتبر
دریافت بک لینک مرتبط با حوزه کاری شما و کلمههای مرتبط یکی از موارد حساس سئو خارجی و از مواردیست که گوگل بر روی آن حساس است.
دریافت بک لینک از سایتهای معتبر، اعتبار سایت شما را بالا میبرد و این جزء تکنیکهایی از سئو کلاه سفید است که گوگل به آن توجه ویژهای میکند.
فعالیت مستمر در شبکههای اجتماعی
اگر میخواهید جایگاه خود را همواره در گوگل حفظ کنید، فعالیت مستمر در شبکههای اجتماعی را فراموش نکنید.
با انجام این کار شما افرادی را از شبکههای اجتماعی به سمت سایت هدایت میکنید و با نتیجهای مثبت در آینده مواجه خواهید شد.
سئو کلاه سیاه
سئو سیاه چیست و چه تاثیری بر روی رتبه سایت میگذارد؟ کلاه سیاه یا بازار گرمی برای کلاهبرداران؟ این تکنیک کاملاً بر عکس سئو سفید است.
سئوی کلاه سیاه برای کسب رنکینگ بالاتر و صعود به صفحه اول گوکل از روشهایی بر خلاف قوانین موتورهای جستجوگر استفاده میکند. هدف این تکنیک فریب دادن موتورهای جستجوگر برای کسب رتبه بالاتر است.
اما در نظر داشته باشید ممکن است این روش طی مدت زمان کوتاهی جواب بدهد، اما باید آمادگی حذف شدن سایت خود در صفحه نتایج گوگل و یا Serp باشید.
سئو کلاه خاکستری
سئو خاکستری ترکیبی از روشهای سئو که با دستورالعملهای گوگل (سئو کلاه سفید) و مواردی که آنها را نقض میکند (تکنیکهای سئو کلاه سیاه) همراه است.
کلاه خاکستری در حال حاضر بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. اگرچه این روش نسبت به سئو سیاه
ریسک کمتری دارد اما ممکن است گوگل سایت شما را به جرم استفاده از این روش جریمه کند.
تکنیکهای سئو خاکستری
تکنیکهای سئو سیاه و خاکستری به دلیل پاسخ دادن در مدت زمان کوتاه بیشتر مورد استفاده افراد قرار میگیرد.
اما همچنان پیشنهاد میکنیم برای کسب و کارهایی با چشم انداز بلند مدت، سئو کلاه سفید را انتخاب کنید.
اما تکنیکهای سئو خاکستری شامل چه مواردی هستند؟
استفاده از دامنههای منقضی شده
استفاده از دامنههای منقضی شده یک استراتژی رایج در سئو کلاه خاکستری است.
قطعاً خرید دامنههای منقضی شده برای رتبه بندی موتورهای جستجو تاثیرگذار خواهند بود.
اما خرید تعداد بالای این دامنهها را برای بهبود سئو را توصیه نمیکنیم. اما اگر قصد خرید دامنههای منقضی شده را دارید، به نکات زیر توجه کنید.
- از خرید دامنههای دارای لینکهای سمی دوری کنید.
- به وسیله DA (دامین آتوریتی) محبوبیت دامنه را بررسی کنید.
نهان کردن متن Cloaking
Cloaking و یا مخفی کردن متن در دسته بندی تکنیکهای سئوی سیاه قرار میگیرد.
اما این روش یک تکنیک فریبنده سئوی خاکستری است که با فریب دادن موتورهای جستجو و ایجاد تغییرات در الگوریتمها، سعی بر کسب رتبه دلخواه را دارند.
این تکنیک نسخه متفاوتی به کاربران و موتورهای جستجو ارائه میدهد.
ایجاد چند حساب در شبکههای اجتماعی
داشتن یک حساب در شبکههای اجتماعی و به اشتراک گذاشتن لینک برای بازدید بیشتر از تکنیکهای سئو کلاه سفید است.
با این حال ساخت چند حساب برای اشتراک گذاشتن لینک و بازدید بیشتر به صورت مصنوعی از روشهای سئو کلاه خاکستری است.
خطرات سئوی کلاه سفید، خاکستری و سیاه چیست؟
کلاه خاکستری: خطر جریمه شدن در آیـنده
سئو کلاه سفید: خطر کار نکردن و پاسخ دادن طولانی مدت
کلاه سیاه: خطر جریمه و پنالتی شدن سایت در کوتاه مدت
ممنون که تا اینجا پست همراه تیم حفظ بودید.
مفید بود. یه توضیحی ام بدید که چطوری میتونیم سایت و از طریق سئو سیاه بالا بیاریم
سلام خسته نباشید اگر مقاله رو مطالعه کرده باشید میدونید سئو سیاه باعث داغون شدن سایتتون میشه
سلام ممنون اطلاعات جالب و مفیدی بود تشکر از آموزش این مطالب