تاریخچه ویپ (VOIP)

اصطلاح VoIP از لحاظ تاریخی به استفاده از پروتکل‌های اینترنتی برای اتصال صرافی‌های خصوصی (PBX) اطلاق می‌شود، اما اکنون به جای تلفن IP استفاده می‌شود. پل باران و سایر محققان روی پیشرفت های اولیه طراحی شبکه بسته کار کردند. در سال 1973، دنی کوهن اولین کسی بود که شکلی از صدای بسته را بر روی یک ARPANET اولیه نشان داد. یک سال بعد، اولین مکالمه بلادرنگ موفق از طریق ARPANET انجام شد. سه سال پس از آن، در سال 1977، UDP برای حمل ترافیک بلادرنگ اضافه شد.

دهه 1990

در سال 1991 اولین برنامه VoIP منتشر شد Speak Freely. یک سال بعد، InSoft یک محصول کنفرانس رومیزی به نام Communique را عرضه کرد. بیانیه به ویژه شامل گزینه هایی برای کنفرانس های ویدئویی بود. InSoft اغلب برای ایجاد اولین نسل از خدمات تجاری VoIP در ایالات متحده اعتبار دارد.

در سال 1994، FCC الزامی را برای ارائه دهندگان VoIP به منظور مطابقت با قانون کمک های ارتباطی برای اجرای قانون در سال 1994 تعیین کرد.

در سال 1995، اینتل، مایکروسافت و Radvision شروع به استانداردسازی سیستم های VoIP کردند. یک سال بعد، ITU-T استانداردهایی را برای انتقال و سیگنال دهی صدا از طریق شبکه های IP ایجاد کرد و استاندارد H.323 را ایجاد کرد. استاندارد G.729 نیز معرفی شده است. SIP در سال 1999 استاندارد شد.

دهه 2000

در سال 2005، FCC شروع به تحمیل ارائه دهندگان VoIP برای ارائه توانایی های تماس اضطراری 911 کرد. این شروع به باز کردن توانایی VoIP برای برقراری و دریافت تماس از شبکه‌های تلفن سنتی کرد. با این حال، تماس های اضطراری با VoIP متفاوت عمل می کنند. برای مثال، ارائه‌دهنده‌ای با زیرساخت سخت‌افزاری مناسب می‌تواند مکان تقریبی دستگاه تماس‌گیرنده را پیدا کند – با استفاده از آدرس IP که به روتر شبکه اختصاص داده شده است.

کدک دیگر، پروتکل G.729.1، در سال 2006 رونمایی شد. یک سال پس از آن، تولیدکنندگان دستگاه های VoIP شروع به گسترش در آسیا کردند. کدک SILK در سال 2009 معرفی شد که به دلیل استفاده برای تماس صوتی در برنامه Skype قابل توجه است.

در سال 2010، اپل کدک AAC-LD مبتنی بر LD-MDCT را معرفی کرد که به دلیل استفاده در FaceTime قابل توجه است.

ویپ (voipe) چیست؟

ویپ (voipe) یک پروتکل ارتباطی است که امکان برقراری تماس بر روی ip را فراهم میکند. Voip این امکان را میدهد تا از طریق انواع وسایل ارتباطی(تلفن همراه، کامپیوتر و….) با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.

ویپ یک برنامه بسیار کاربردی است برای مشتریان مخصوصا شرکت ها زیرا ویپ یکسری امکانات برتری نسبت به دیگر برنامه های ارتباطی دارد به طور مثال ضبط تماس، امکان اتصال تماس، امکان ایجاد شناسه سفارشی کوتاه و به طور خلاصه میتواند برای شرکت ها تماسی با نظم و راحت را فراهم کند

انواعvoip

دو نوع اصلی تلفن‌های ویپ وجود دارد که مبتنی بر سخت افزار و مبتنی بر نرم افزار هستند.

یک تلفن VoIP مبتنی بر سخت‌افزار شبیه یک تلفن بی‌سیم یا سخت‌افزاری سنتی است و دارای ویژگی‌های مشابهی مانند بلندگو یا میکروفون، پد لمسی و نمایشگر شناسه تماس‌گیرنده است. تلفن‌های ویپ همچنین می‌توانند پست صوتی، کنفرانس تماس و انتقال تماس را ارائه دهند.

تلفن‌های مبتنی بر نرم افزار، که به آن‌ها تلفن‌های نرم افزاری نیز گفته می‌شود، کاربران نرم افزاری هستند که روی رایانه یا دستگاه تلفن همراه شما نصب می‌شوند. رابط کاربری تلفن نرم افزاری بسیار شبیه به یک گوشی تلفن همراه است که یک صفحه لمسی داشته و نمایشگر شناسه تماس گیرنده نیز در آن قرار گرفته است.

در این تکنولوژی از یک هدست که مجهز به میکروفون است برای ایجاد تماس به رایانه دیگر یا دستگاه تلفن همراه استفاده می‌شود. کاربران همچنین در صورت داشتن میکروفون و بلندگو می‌توانند به کمک رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود تماس برقرار کنند

روش کار voip

این فرایند مانند یک تلفن عادی کار میکند اما به جای استفاده از کابل از فضای IP  بهره میبرد.

صدایی که ما صحبت میکنیم به صورت آنالوگ ضبط میشود حال برای انتقالاز طریق IP   باید به یسته هایی از جنس دیتا تبدیل شوند به همین دلیل صوت باید به دیجیتال تبدیل شود.

و طرف مقابل برای دریافت صدا ویپ برعکس عمل قبل را انجام میدهد

VoIP همچنین می تواند مسیریابی تماس های ورودی و خروجی را از طریق شبکه های تلفن موجود انجام دهد. با این حال، برخی از خدمات VoIP ممکن است فقط از طریق رایانه یا تلفن VoIP کار کنند.

VOIP  در ارتباط یکپارچه

ویپ چندین برنامه ارتباطی را با هم ادقام کرده و این عمل باعث آسان تر شدن چند برابری کار شرکت ها شده است زیرا این برنامه کار چندین برنامه مختلف را یکجا انجام میدهد.

و همچنین این شبکه به کاربران اجازه برقراری تماس و نگه داشتن کنفرانس های وب با استفاده از دستگاه هایی مانند رایانه ، تلفن های هوشمند یا سایر دستگاه های تلفن همراه را میدهد

برخی از ویژگی های مشترک

تماس های صوتی

؛ تماس های تصویری

؛ پست صوتی

؛ پیام رسانی فوری

؛ چت های تیمی

؛ پست الکترونیک

؛ اس ام اس

 ؛اپلیکیشن های موبایل و دسکتاپ؛ و قابلیت حمل شماره تلفن همراه و محلی (به مشترک اجازه می دهد تا یک شرکت مخابراتی جدید را بدون نیاز به شماره جدید انتخاب کند).

تجهیزات تلفن VOIP

دو نوع اصلی تلفن در ویپ وجود دارد یکی سخت افزاری و یکی نرم افزاری

یک تلفن ویپ سخت افزاری مانند یک تلفن بیسیم و سنتی است که دارای بلندگو صفحه لمسی و میکروفون است تلفن های ویپ همچنان امکان انتقال تماس، پست صوتی و کنفراس تماس رو هم دارند.

تلفن های IP (تلفن های نرم افزاری) نرم افزاری است که کاربران بر روی تلفن همراه یا کامپیوتر خود نصب میکنند و با استفاده از بلندگو و میکروفن سیستم خود از امکانات ویپ بهره میبرند

پروتکل ها و استاندارد های ویپ

استاندارد های ویپ معمولا با توجه به قوانین اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) استفاده میکند مانند:

؛711 استانداردی برای انتقال بسته های فشرده نشده است.

؛729 استاندارد بسته های فشرده است.

؛پروتکل کنترل انتقال (TCP) برای تجزیه یک پیام به بسته های کوچکتر استفاده می شود. در ضمن IP با ارسال و تحویل بسته ها سروکار دارد.

؛پروتکل ITU T.38 فکس ها را از طریق یک شبکه VoIP یا IP در زمان واقعی ارسال می کند. VoIP معمولاً از این برای پشتیبانی از ارتباطات غیر صوتی استفاده می کند.

؛پروتکل حمل و نقل بلادرنگ (RTP) پس از کپسوله شدن صدا در IP استفاده می شود.

پروتکل امن حمل و نقل بلادرنگ (SRTP) به عنوان یک نوع رمزگذاری شده از RTP عمل می کند.

صورت جلسه شروع جلسه (SIP) یک استاندارد دقیق برای سیگنال دهی است – که اغلب برای سیگنال دهی برای ایجاد، حفظ و پایان تماس ها استفاده می شود.

؛پروتکل 248 یک پروتکل کنترل دروازه را توصیف می کند که یک معماری متمرکز را برای ایجاد برنامه های چند رسانه ای تعریف می کند.

؛323 یک پروتکل سیگنالینگ است که برای کنترل و مدیریت تماس ها استفاده می شود.

؛پروتکل پیام رسانی و حضور توسعه پذیر (XMPP) پروتکلی برای نگهداری لیست مخاطبین، پیام رسانی فوری و اطلاعات حضور است.

؛Skinny پروتکل سیگنالینگ دیگری است که اختصاصی سیسکو است.

؛پروتکل شرح جلسه (SDP) برای شروع و اعلام جلسات برای ارتباطات چند رسانه ای و همچنین انتقال WebSocket استفاده می شود.

فواید و معایب VOIP

فواید ویپ

کسب و کارهای مدرن از خدمات تلفن ویپ بر روی خطوط تلفن سنتی استفاده می‌کنند، زیرا ارزش بسیار بیشتری نسبت به بهبود ارتباطات شرکتی دارد. در زیر چند نمونه از مهم‌ترین مزایای Voip برای کسب‌وکارها آورده شده است.

صرفه جویی در هزینه

VoIP یک راه مقرون به صرفه برای راه اندازی یک سیستم ارتباطات تجاری است. خدمات ویپ بر اساس اتصال IP مستقیم به شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن است، علاوه بر آن می‌تواند به سادگی بر اساس اتصال به اینترنت موجود یا ترکیبی از هر دو روش باشد. بنابراین، هزینه تماس‌های داخلی در سازمان شما را کاهش می‌دهد، هزینه‌های تماس‌های تجاری خارجی و بین‌المللی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و مقدار قابل‌توجهی در سرمایه‌گذاری در خرید خطوط تلفن سنتی، نصب و نگهداری مداوم صرفه‌جویی می‌کند

نصب آسان

در مقایسه با سیستم‌های تلفن سنتی، نصب و پیکربندی سیستم‌های ویپ بسیار آسان است. در سیستم تلفن‌های سنتی برای ایجاد ارتباط و برقراری تماس باید خطوط از طریق روش‌های فیزیکی متصل شوند. سیستم‌های تلفن ویپ نیاز به نصب خطوط تلفن فیزیکی را برطرف می‌کند. برای استفاده از این سیستم کافی است تلفن‌های IP خود را به کمک اینترنت به شبکه مورد نظر متصل کنید. این سیستم برای کسب و کارهای کوچک و استارت آپ‌هایی که فاقد تخصص فنی یا منابع هستند نیز مفید خواهد بود

کیفیت صدای خوب

هنگامی که Voice over IP برای اولین بار معرفی شد، کیفیت تماس آن رضایت بخش نبود. اما امروزه به لطف پیشرفت‌های بسیار عالی این سیستم دارای کیفیت صدای بسیار بالایی است. تا زمانی که اتصال اینترنت شما سریع و پایدار باشد، کیفیت صدای دریافتی نیز عالی خواهد بود. این میزان کیفیت به خوبی یا حتی بهتر از تماس‌های مبتنی بر تلفن ثابت است و نمی‌توانید تفاوت آن دو را متوجه شوید.

تحرک و انعطاف پذیری جغرافیایی

VoIP برای کسب و کارهای مختلف این امکان را فراهم می‌کند تا سیستمهای ارتباطی خود را به شعبه‌های مختلف شرکت خود در مکان‌های مختلف گسترش دهند. برای کارکنان از راه دور، تا زمانی که اتصال به اینترنت در دسترس باشد، وجود دارد و محل قرارگیری تأثیری در آن نخواهد داشت.

استفاده از یک سیستم VoIP چند سایتی به راحتی می‌تواند تمام شعبه‌های یک شرکت را که به صورت پراکنده در محیط‌های درو از هم قرار گرفته‌اند به هم متصل می‌کند. به این ترتیب هزینه‌ تماس‌های بین اداری نیز کاهش می‌‌یابد. علاوه بر این، استفاده از سیستم‌های تلفن ابری ارتباط دفاتر مختلف را در محیط‌های جغرافیایی مختلف در یک سیستم تلفنی آسان می‌کنند و سرپرست فناوری اطلاعات به راحتی آن‌ها را مدیریت می‌کند.

مقیاس پذیری

ویپ یک راه حل کاملا مقیاس پذیر است که با کسب‌وکار شما به راحتی رشد می‌کند، مخصوصا زمانی که از سرویس‌های مبتنی بر ابر آن استفاده کنید، از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار می‌شوید. افزایش و کاهش افزونه‌های تلفن می‌تواند به راحتی و در کمترین زمان انجام شود و کسب‌وکارها، بدون خرید هرگونه تجهیزات سخت‌افزاری اضافی یا خطوط اختصاصی جدید از ویپ استفاده می‌کنند.

معایب وبپ

علیرغم مزایای گفته شده، خدمات VoIP ممکن است هنوز با معایبی همراه باشد. این معایب عبارتند از:

  • ممکن است همه این خدمات مستقیماً به خدمات اضطراری متصل نشوند.
  • VoIP نیاز به اتصال به اینترنت پرسرعت دارد. برای استفاده از آن حداقل به ۱۰۰ کیلوبیت در ثانیه (۰.۱ مگابیت در ثانیه) در هر خط تلفن نیاز دارید.
  • خدمات در هنگام قطع برق کار نخواهند کرد.

آنچه در این مقاله خواندید در خصوص Voip، انواع و مزایای آن بود. چنانچه هنوز هم در خصوص این فناوری پرسش‌هایی دارید که در این مطلب به آن پاسخ داده نشده است، آن را در بخش نظرات برای ما بنویسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

تیم حفظ، نماینده و عرضه کننده سرویس های مختلف ویپ است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط داده

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *